INFO TEKNIK

VolvoCupen är en väldigt prisvärd racingklass. Utmärkande för klassen är att bilarna är enkla att bygga (se reglementen längst ner på sidan) och har suverän driftsäkerhet. Det är riktiga racingbilar utan inredning och de behöver inte besiktas hos Svensk Bilprovning. VolvoCupen körs sedan 2007 under SSKs flagg, en av sveriges bästa tävlingsarrangörer! Se gärna deras hemsida för mer info. www.sskserien.se Har du teknikfrågar rörande VolvoCupen kan du kontakta Mikael ”Lången” Petterson, 070 524 60 09. Mikael tillhandahåller även produkter som kan underlätta bilbygget. Här är länk till www.mpre.se.

AKTUELLA REGLEMENTEN
BILBYGGARLÄNKAR – Många bra tips och idéer!
HISTORIA

VolvoCupen (tidigare VOC Racing och Volvo Original Cup) startade som racingklass 1990. Då var basen den gamla 240-modellen. 10 år efter premiären var det dags att släppa in modellerna 740 och 940. Från och med 2005 godkändes den modernare B230-motorn som drivkälla. 2006 kom den första framhjulsdrivna modellen då bilarna från S40 Challenge togs med. 2009 var det så dags för 850/S70/V70. Till dessa stora och tyngre bilar används GLT-motorn. Oavsett vilken modell du väljer – då som nu – är tanken att alla bilar ska ha samma förutsättningar och i grunden vara lika snabba. Vill du köra en registrerad Volvo Original rallybil går det också bra. Du kör samma tävlingar men tävlar poängmässigt bara mot andra registrerade Volvo Original rallybilar; 240, 740 eller 940.